сряда, 9 април 2008 г.

Езикови курсове

Не съм педагог. Никога не съм преподавала на някой. Единственият ми допир с учителската професия е от училище, когато на мен ми преподаваха. Не мога да претендирам по никакъв начин, че разбирам нещо от преподаване.

Обяснявам се предварително, защото смятам да пиша за нещо, което не разбирам съвсем. Езиковите курсове. И как се преподава чужд език.

Завършила съм подобие на езикова гимназия. Казвам 'подобие', защото се води Гимназия с преподаване на чужди езици. Имахме си подготвителен клас, англоговорящи преподаватели и още няколко екстри.

Присетих се за любимото училище заради една колежка. Тя ми разказа за една езикова школа и за начина на преподаване там. Останах изключително изумена. За първи път чух, че е възможно да се научи език без да се преподава граматика.

Наистина, английският език има далече по-лесна граматика от немския например. Или италианския. Но все пак има. И не мога да си обясня как е възможно да преподаваш на някой и да не му обясниш защо еди-кое-си е така, а не иначе.

Според колежката, понятия като определителен и неопределителен член там се споменават едва към трето ниво. Не се говори за времена, за съществителни, наречия, глаголи и други подобни. Разчита се изцяло на слуховата памет и много, много примери. И въз основата на всичко това, учещият сам си прави връзката кое откъде идва. Не се препоръчва да се учат думи с писане. Препоръчително е да всичко да се научава по време на урока.

Стоях, слушах внимателно и мигах на парцали. От време на време ми се налагаше да си вдигна ченето от пода. Може би ми е наивно, но все си мисля, че за да може човек да говори един език, е необходимо малко или много да е наясно с правилата в него. Ако се налага да го учиш в движение е друго. Тогава искаш - не искаш, ти се налага сам да си правиш изводите защо едно нещо се казва по този, а не по друг начин. Но когато даваш пари, за да бъдеш обучен от специалист, се предполага, че всички тези основни понятия ще ти бъдат обяснени.

Лично мнение - език се учи с много граматика и с много лексика. Ако се наблегне само на едното за сметка на другото, нещата няма да се получат както трябва.

Или се бъркам нещо?

Няма коментари:

Публикуване на коментар